02/06/2023

Op 17 mei jl. heeft Maus Westerbaan namens ons district 110BN een Volkswagen Crafter Rolstoelbus (2011) met elektrische lift afgeleverd in Zboriv (Oekraiene) De bus is in ontvangst genomen door de 37 jarige Ruslan Maksimiv ,burgemeester, gemeente leden en een aantal (ex)) militairen. De bus wordt ingezet voor transport van gehandicapten, ouderen en gewonde (ex) militairen naar het nieuwe door Japan geschonken Sociaal Centrum. Een zorgcentrum voor fysiotherapie, psychologische hulp en sociale opvang van gevluchte burgers. In een paar dagen diverse ontroerende gesprekken gevoerd met o.a. jonge gymnasium studenten, militairen die vele kameraden hebben verloren en moeders, waarvan de nog jonge zonen naar het front zijn gestuurd. Allen met inzet en een positief gevoel voor een betere toekomst in Oekraïne.

Door de oorlog is de nood in Oekraïne nog steeds erg hoog. De overheid kan de lokale gemeenschap nagenoeg niet ondersteunen met de vele (droevige) sociale vraagstukken. Ouderen, die opgevangen zijn in een veraf gelegen locatie, ver verwijderd van hun familie. Jonge studenten, die het moeten doen met 30 jaar oude computers, leerstof dat van internet worden gehaald. Een klein ziekenhuis met 30 kamers met erg verouderde bedden en apparatuur. In de nabije omgeving geen ambulance beschikbaar. Kortom de Rolstoelbus, geschikt voor 8 personen of 4 rolstoelen is met grote dank in ontvangst genomen. Zie: Rolstoelbus geleverd in Oekraïne - De Toren Hardenberg

Wilt u meer weten over de actie en het vervolg? Nog dringend gewenst: gebruikte laptops, rolstoelen & krukken , bloeddruk meters, AED’s, anti doorlig matrassen 10 kg wasmachine & droger, Neem dan telefonisch contact op met Maus  Westerbaan: 06-54347469.

Oproep donatie: Stort uw privé & club bijdrage :
Bankrekeningnummer: NL76 ABNA 057166348
ten name van Lions District 110 BN met vermelding:
actie 110BN Oekraïne.